Wat geeft jouw auto zijn kleur eigenlijk?

Heb je jezelf weleens afgevraagd waar de lak van je auto van gemaakt is? Hoe het aan zijn prijs komt en wat de verschillen zijn tussen de kleuren. In dit artikel gaan we kijken naar de verschillende typen autolak en waar ze van gemaakt zijn. 

Autolak algemeen

Laten we beginnen met de introductie van autolak. Echte autolak is de langst blijvende en ook duurste manier van je auto kleuren. Bij fabricage van de auto wordt hij gelakt, mogelijk bij schadeherstel en een auto kan een nieuwe lak krijgen wanneer de eigenaar een andere kleur wil. Maar voor die andere kleur zijn meerdere opties, daar komen we later op terug. Autolak heeft, afhankelijk van de kleur, verschillende samenstellingen. Deze worden berekend door een computer. In de basis bestaat autolak uit acrylaathars, een verf op waterbasis. Met behulp van een computer zijn met autolak alle kleuren mogelijk. De kwaliteitseisen die aan autolak worden gesteld zijn zelfs zo hoog dat er vaak op deze lak wordt teruggekeken bij ontwikkeling van nieuwe pigmenten. Autolak staat ook erg bekend om zijn resistentie tegen uv-straling. Dat betekent dat de kleuren niet snel vervagen door zonlicht. Wel zo handig bij een auto! Autolak is ook geen goedkoop product, voor een Liter ben je al snel meer dan honderdvijftig euro kwijt. Daarnaast moet een auto voordat hij gelakt ook nog schoongemaakt en gepolijst worden.

Andere auto verf

Naast de standaard autolak zijn er meer opties om een auto kleur te geven. Een bekende manier is wrappen. Meestal wordt dit gebruikt om de auto aparte kleuren te geven of een speciaal patroon aan te brengen. Afhankelijk van het patroon is de originele lak ook nog zichtbaar. Een wrap brengt ook nog het voordeel met zich mee dat het de lak beschermt, er zit namelijk nog een extra laagje overheen. Hoe lang de wrap blijft zitten is afhankelijk van de kwaliteit en onderhoud. Het ene bedrijf belooft dat de wrap drie jaar blijft zitten, een ander bedrijf kan zeggen minimaal tien jaar.

Een andere manier hoe een auto aan zijn kleur komt is door middel van een dip coating, oftewel dippen. Een dip coating is gemaakt van rubber, deze wordt aangebracht over de originele lak en heeft ook een beschermende werking. Een auto wordt gedipt door meerdere lagen te sprayen, hoeveel lagen dat is, is weer afhankelijk van het merk. Veel geven de optie om je auto te dippen maar in tegenstelling tot lakken en wrappen kun je het ook zelf doen! Kijk eens op de website van Spraydip om te zien hoeveel kleuren opties er zijn. De kleur van een dip coating blijft naar verwachting ook minimaal vijf jaar zitten. Daarmee is het by far de goedkoopste optie om je auto een andere kleur te geven.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *